Jak sprzedać nieruchomość w Hiszpanii?

Proces sprzedaży nieruchomości nie należy do najłatwiejszych, zwłaszcza w obcym kraju, gdzie bariera językowa oraz nieznajomość prawa może tylko zaszkodzić. Agencja Tripinvest pozwoli bezboleśnie przejść przez wszystkie etapy tego postępowania.

 

Klucze do mieszkania

Wydatki związane ze sprzedażą nieruchomości – krok po kroku

Przed sprzedażą nieruchomości należy stworzyć podsumowanie wszystkich wydatków, które czekają nas w trakcie tego procesu. Kwoty, niektórych z nich jesteśmy w stanie oszacować, są one bowiem stałe, niektóre za są sprawą indywidualną, zależną od samej nieruchomości czy miejsca, w którym się ona znajduje.

 

Przed sprzedażą:

  • Wycena nieruchomości
  • Świadectwo energetyczne (80-150 €)
  • Zaświadczenie o użytkowaniu (80-150 €)
  • Wypis z ewidencji (9 €)

 

W trakcie sprzedaży:

  • Opłaty bankowe

 

Podatki:

  • Podatek dochodowy od osób fizycznych lub zysk kapitałowy (zależny od uzyskanego zysku)
  • Zysk kapitału komunalnego
  • Podatek od nieruchomości (IBI)

 

Wyjaśniamy te, które budzą największe wątpliwości:

  • Świadectwo energetyczne

Świadectwo energetyczne to nic innego jak odzwierciedlenie zużycia energii w domu i jego sprawność energetyczna. Aby je uzyskać, wymagana jest kontrola przez licencjonowanego technika. Pozwoli to oszacować wydatek energetyczny nieruchomości i zasugeruje szereg ulepszeń, które mogą pomóc w obniżeniu ewentualnych kosztów zużycia. Po dokonaniu przeglądu specjalista będzie musiał zarejestrować wydany certyfikat w odpowiednim organie publicznym w celu uzyskania etykiety energetycznej.

  • Zaświadczenie o użytkowaniu

Nie wszystkie wystawione na sprzedaż nieruchomości to mieszkania czy domy, będące w bardzo dobrym stanie. Z tego powodu przy sprzedaży domu konieczne jest posiadanie zaświadczenie, które zapewnia, że nieruchomość spełnia wszystkie warunki i jest dopuszczona do użytkowania. Ten dokument poświadcza, że ​​nieruchomość jest gotowa do zamieszkania - to znaczy spełnia minimalne wymagania bezpieczeństwa m.in. wymiary, oświetlenie czy wentylacja.

  • Wypis z ewidencji

O ten dokument bardzo często prosi kupujący – służy on do sprawdzenia, czy nieruchomość nie posiada innych właścicieli, nie jest zadłużona ani czy nie figuruje w prawie spadkowym. Nie jest to wymagany papier, jednak jego koszt jest bardzo niski, więc nie zaszkodzi go mieć i rozwiać ewentualne wątpliwości kupca.

  • Umowa przedpłaty

Jednym z dokumentów, który jest niezbędny przy sprzedaży domu, jest umowa depozytu. Chroni on zarówno kupującego, jak i sprzedającego na wypadek rezygnacji jednej ze stron.

W przypadku jakichkolwiek nieścisłości finansowych, spraw spadkowych lub rozwodowych, zaleca się znalezienie prawnika lub notariusza, który będzie mediował z dwiema stronami odnośnie do kosztów takiego zadatku. Taką umowę sporządza agencja nieruchomości, która pośredniczy w transakcji.

  • Umowa sprzedaży - koszty notarialne

Opłaty notarialne są regulowane przez prawo i stanowią stałą kwotę obowiązującą wszystkich notariuszy. W ten sposób ostateczna wartość opłat notarialnych będzie się różnić w zależności od ceny nieruchomości, długości aktu, liczby żądanych kopii itp.

 

Wartość nabycia

Wartość sprzedaży

Pojęcia, które
zwiększają wartość

Rzeczywista kwota nabycia

Koszt ulepszeń gruntów

Wydatki i podatki związane z operacją

Rzeczywista zadeklarowana kwota sprzedaży

Pojęcia
odejmujące wartość

Odpisy amortyzacyjne 

Wydatki i podatki związane ze sprzedażą

 

  • Podatek dochodowy od osób fizycznych

Aby dowiedzieć się, ile będziemy musieli zapłacić, należy odjąć wartość nabycia i wartość sprzedaży. Dlatego w celu obliczenia tego podatku brane są pod uwagę następujące elementy:

Jeśli wynik, który daje nam to równanie, jest dodatni - zmuszeni jesteśmy dowiedzieć się, ile wyniesie nas podatek dochodowy od osób fizycznych. W tym celu musimy sprawdzić, w której sekcji znajduje się nasz zysk, zgodnie z ustalonymi przez Urząd Skarbowy podatkami, obecnie wynoszącymi od 19% do 23%.

  • Ile zysku z podatku komunalnego wypłacane jest przy sprzedaży domu?

Kolejnym podatkiem, który będziemy musieli zapłacić, aby sprzedać nieruchomość, jest podatek komunalny, który należy zapłacić w Urzędzie Miasta. Koszt ten dotyczy wzrostu wartości gruntu, a nie jego ceny zakupu.

W szczególności związane jest to z kosztami, które zwiększyły jego wartość przez okres użytkowania. Z tego też powodu, brana jest pod uwagę wartość katastralna nieruchomości, a także okres, w którym zamieszkiwaliśmy daną posiadłość. Maksymalny okres brany pod uwagę przy ustalaniu wartości podatku wynosi 20 lat.

  • Podatek od nieruchomości (IBI)

Podatek ten jest co roku płacony przez właściciela nieruchomości. Wymagane jest, aby przy sprzedaży posiadłości ten podatek był opłacony. Musimy jednak pamiętać, że osobą, która reguluje tę płatność, jest ta, która była notowana jako właściciel domu od początku roku, czyli od 1 stycznia. Co się stanie, jeśli sprzedamy mieszkanie w połowie roku? Kto płaci podatek od nieruchomości w takim przypadku? Najczęściej negocjuje się z kupującym płacenie go zgodnie z okresem, który każda ze stron spędziła w nieruchomości, ale zdarzają się transakcje, w których sprzedający płaci cały wymiar podatku za rozpoczęty rok.

 

Wybór agenta nieruchomości

Decydując się na sprzedaż nieruchomości w Hiszpanii, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Prawdziwym wsparciem w tym przypadku może okazać się agent nieruchomości, dlatego wybór odpowiedniej osoby jest jedną z najważniejszych decyzji, jaką powinniśmy podjąć zaraz na samym początku. Odpowiednia agencja jest w stanie rozwiać nasze wątpliwości i ukierunkować nasze myślenie na odpowiednie tory. W przypadku braku wiedzy z zakresu rodzimych ustaw czy praw oraz nieznajomość języka hiszpańskiej wręcz zmuszają Nas do polegania na zaufanej agencji. W dobie Internetu jesteśmy w stanie skonfrontować różne opinie, informacje oraz na podstawie własnego researchu dokonać wyboru najlepszej z nich. Konieczne jest również sprawdzenie wiarygodności agencji, najlepiej poprzez wizytę w biurze oraz rozmowę z zespołem.

 

W związku ze skorzystaniem z pomocy agenta musimy się liczyć z dodatkowymi kosztami, Prowizja za ten proces wynosi zwykle od 3% do 7% ceny sprzedaży. W tej sprawie nie ma regulacji, więc każda agencja ustala wysokość swoich opłat, biorąc pod uwagę samą dynamikę rynku. Ponadto odsetek może również różnić się w zależności od rodzaju domu, czy jest nowy, czy używany i zależy od jego lokalizacji. Dla porównania jest zwykle wyższy w głównych miastach i dużych ośrodkach miejskich, gdzie ruch na rynku jest większy.

 

Dlaczego warto wybrać tripinvest?

Ogromnym atutem naszej agencji jest polski zespół, znakomicie orientujący się w hiszpańskim rynku nieruchomości oraz wszelkich kruczkach prawnych. W przypadku podpisania umowy z tripinvest klient nie tylko nie musi się martwić o wypełnienie wszelkich formalności, ale także o pełne ich zrozumienie, bariera językowa w naszym przypadku nie stoi bowiem na przeszkodzie.

 

Nasza agencja podejmuje współpracę bezpośrednio z klientem. Sprawdzamy każdą informację oraz wyjaśniamy ewentualne wahania, zdobywamy niezbędne dane od właściciela oraz kupca. Zawsze rozwiewamy wszystkie wątpliwości naszych klientów, wyjaśniając im niezbędne procedury.

 

Jak zatem prezentuje się sam proces sprzedaży w tripinvest?

Nasi agenci współpracę z klientem zaczynają od ustalenia samej umowy pośrednictwa w sprzedaży, czy będzie ona realizowana na wyłączność, czy nie. Jeśli właściciel umieścił swoją ofertę w innym biurze, podpisywany jest kontrakt na 12 miesięcy, w przypadku wyłączności na 6. Jeśli żadna ze stron nie wypowie do tego czasu umowy, ta automatycznie się przedłuża.

 

Następnym krokiem dla klienta jest dostarczenie do agencji wszystkich niezbędnych dokumentów (wymienione w punktach powyżej). Ustalana jest ostateczna cena nieruchomości, do której dolicza się prowizję i podatek. Efektem końcowym jest już samo podpisanie umowy.

 

Bardzo ważnym ustaleniem i udogodnieniem dla klienta jest również zgoda na pokazywanie przez agentów potencjalnym klientom nieruchomości bez obecności właściciela i ewentualne dorobienie kluczy. Pozwoli to również na swobodne przygotowanie materiałów promocyjnych. Jeśli dom wymaga kosmetycznych poprawek czy napraw nakłaniamy klienta do podjęcia działania w celu ich zniwelowania. Kiedy właściciel nie ma możliwości wykonania ich na własną rękę, oferujemy pomoc w tym zakresie. Dbamy o nieruchomość jak o własną, pilnujemy porządku oraz bezpieczeństwa.

 

Następnie przeprowadzane są marketingowe działania. Współpracujemy z profesjonalną ekipą zdjęciową, nagrywany jest film oraz spacer 3D po posiadłości. Liczmy się z opinią właściciela, który pozwoli nam uwypuklić walory domu i pokazać go w jak najlepszym świetle. Oferta udostępniana jest m.in. na portalach takich jak, Kyero, Spainhouses, Idealista, Facbook czy Instagram. Dzięki temu ma większy międzynarodowy zasięg. Kładziemy duży nacisk na promocję w mediach i tam budujemy swoją bazę klientów. Drugą z możliwości pozyskiwania kupców, są oczywiście sami zainteresowani zgłaszający się bezpośrednio do agencji.

 

Jeśli na horyzoncie pojawi się potencjalny klient, wszelkie informacje o ofercie są przekazywane bezpośrednio do właściciela nieruchomości. Negocjacje cenowe odbywają się przez naszych agentów, klient nie musi się martwić procesem negocjacji ceny.

 

W momencie, w którym obie ze stron dojdą do porozumienia, kupiec wpłaca zaliczkę, a po ustalonym czasie resztę kwoty. W trakcie przebiegu tych zdarzeń towarzyszy nasz agent nieruchomości, który dba o swobodny przebieg transakcji.

 

Kontakt

Jeżeli chcesz dowiedzieć więcej i uzyskać pomoc w całym procesie sprzedaży nieruchomości, zapraszamy do skorzystania z formularza kontaktowego na stronie głównej lub Facebooku oraz do zapoznania się z aktualnymi ofertami.